TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BASIN AÇIKLAMALARI

MİLLİ EĞİTİM, KÜLTÜR, GENÇLİK VE SPOR KOMİSYONU...


Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, AK PARTİ Ankara Milletvekili Emrullah İşler başkanlığında toplanan Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna Bakanlık çalışmaları hakkında bilgi verdi.

06 Şubat 2019 Çarşamba

Milli Eğitim Bakanı Ziya Selçuk, AK PARTİ Ankara Milletvekili Emrullah İşler başkanlığında toplanan Milli Eğitim, Kültür, Gençlik ve Spor Komisyonuna Bakanlık çalışmaları hakkında bilgi verdi.

Milli Eğitim Bakanı Selçuk, Bakanlığının projelerinin hızlı bir şekilde hayata geçmesine yönelik yüksek bir beklenti oluştuğunu belirterek, "Benim meslek hayatım, çok ani değişikliklerin büyük sistemlerde kırılmalara ve problemlere yol açtığını görmekle geçti. Benim mizahım, her zaman tabiat olmuştur. Bir çocuk 9 ay 10 günde doğacaksa, bekleyeceğiz. Bu vizyon belgesinin arkasına 3 yıllık takvim koyduk." dedi.

İnsanı bir bütün olarak ele aldıklarını ve bunun gelişimine yönelik bir sistem kurmayı hedeflediklerini anlatan Selçuk, eğitimin sadece ekonominin ihtiyaçları doğrultusunda şekillendirilmesini doğru bulmadıklarını, eğitimi insan kelimesine yaraşır bir bakış açısıyla ele almakta yarar gördüklerini ifade etti.

Selçuk, Türkiye'nin eğitiminin nicel unsurları konusunda AK PARTİ iktidarları döneminde çok önemli bir ilerleme kaydettiğini belirterek, "Bu yeter mi? Elbette yetmez. Bunun üzerine nitelik ve kaliteye yönelik çalışmalara da ağırlık vermemiz gerekiyor." diye konuştu.

Bu bağlamda eğitimde yapısal bir dönüşüme ihtiyaç duyulduğuna işaret eden Selçuk, Milli Eğitim Bakanlığı olarak eğitime dair bütün verilerin mobil olarak takip edilmesini sağlayacak bir sistem hazırladıklarını anlattı.

Selçuk, öğretmen meselesinin, akademik ve bürokratik olarak Türkiye'nin ele alabileceği bir konu olduğunu, öğretmen yetiştirmenin yeniden ele alınması gerektiğini vurguladı.

Öğretmen yetiştirmeyi, önceki tecrübeleri dikkate alan, teori ile pratiği ayrıştırmayan bir yaklaşımla yapacaklarını bildiren Selçuk, bu konuda gelecek öğretim yılından itibaren çalışmaların başlayacağını dile getirdi.

Bakan Selçuk, eğitim sisteminde okulların çok önemli bir yeri bulunduğunu anımsatarak, okulların profillerini çıkararak eksik ve fazla yönlerini tespit edeceklerini söyledi.

Okullara dair bütün verilerin sisteme girilerek tablolaştırılacağını ve durumunun uluslararası standartlara göre ölçülebilir hale getirileceğini aktaran Selçuk, okulun ilerleme projeksiyonunun bu şekilde ölçülebileceğini ve eksikliklerin tamamlanmasının da kolayca sağlanabileceğini dile getirdi. Selçuk, bu sistemin pilot uygulamasının bu ay başladığını da bildirdi.

Milli Eğitim Bakanı Selçuk, Öğretmenlik Meslek Kanunu hazırlanması konusunda çalışmalar yürütüldüğünü ifade ederek, öğretmen kalitesinin artırılmasının önemine dikkati çekti.

Çocukların sınav baskısı nedeniyle sadece bilişsel alanlarına yönelik çalışma yapıldığını vurgulayan Selçuk, çocukların düşünce, duygu ve eylem üçlemesinde bütünsel gelişimine hizmet eden bir eğitim sistemine ihtiyaç olduğunun altını çizdi.

Çocuğun bir eğitimsel denge içerisinde, düşünce, duygu ve eylem alanlarında müşterek olarak yükselmeye ihtiyacı olduğunu anlatan Selçuk, öğrencilerin gelişimlerinin takibine yönelik e-Portfolyo sisteminin gelecek haftalarda gündeme geleceğini bildirdi.

Selçuk, bu sistem sayesinde, bir çocuğun okul öncesinden itibaren ilgisi, yeteneği, gelişimi, ödülleri, aldığı sertifikalar, diğer bir deyişle çocuğun eğitim hayatına dair ne varsa takip edilebilir hale getirileceğini, pilot uygulaması devam eden bu sistemin daha sonra bütün ülkede kullanılır hale getirileceğini belirtti.

Milli Eğitim Bakanlığı olarak bütün çalışmalar için ön pilot uygulamalarını hayata geçirdiklerini aktaran Ziya Selçuk, şöyle devam etti:

"Yeterince denemediğimiz, emin olmadığımız bir şeyi ülkeye uygulamak niyetinde değiliz. Bir sürpriz yapmak niyetinde değiliz. Durup dururken ani değişiklikler yapmak istemiyoruz. Bu sebeple hangi çalışmayı yaparsak yapalım muhakkak suretle ön pilotlamasını, pilotlamasını sonra da ulusal olarak adım adım yapıyoruz. Yüksek bir beklenti var. 'Neden hemen projeler hayata geçmiyor?' Benim meslek hayatım, çok ani değişikliklerin büyük sistemlerde kırılmalara ve problemlere yol açtığını görmekle geçti. Benim mizahım, her zaman tabiat olmuştur. Bir çocuk 9 ay 10 günde doğacaksa, bekleyeceğiz. Bu vizyon belgesinin arkasına 3 yıllık takvim koyduk. Çünkü hangi ay, hangi sene neyi adım adım yapacağımızı burada zaten somut olarak söylüyoruz."

Bakan Selçuk, Pisa'nın çocukların birçok gelişim alanından sadece biri ile ilgilendiğini, bilişsel yeterliliklerden akıl yürütme ve eleştirel düşünme gibi 4-5 parametreyi ölçtüğüne dikkati çekti. Sadece bunlarla da ülkenin eğitim sisteminin kaliteli olup olmadığına karar verilmesinin doğru olmadığını vurgulayan Selçuk, öğrencilerin bütünsel olarak gelişiminin önemli olduğunu, buna yönelik "Tasarım-Beceri Atölyeleri'ni" pilot olarak hayata geçirdiklerini anlattı.

Mevcut eğitim sisteminde okulun, çocukların spor ve sanat hayatını yok ettiğine işaret eden Selçuk, bu uygulama sayesinde çocukların spor ve sanat aktivitelerine evlerinden katılarak sertifika alabileceklerini ve bunların ders olarak sayılmasının sağlanabileceğini söyledi.

Selçuk, okullar arasındaki kalite farkının ortadan kaldırılmasına yönelik olarak çalışma yürüttüklerini belirterek, okullarda öğrenci başına düşen ödemeyi hesaplayarak, okullar arasındaki harcama farklarını ortadan kaldıracaklarını, böylece adil bir sistem kurulacağını dile getirdi. Selçuk, "Eşitliğe dayalı bir metodolojiden, adalete dayalı bir metodolojiye kayma söz konusu. Daha adil bir sisteme yönelik çalışmanın pilotlarını bitirdik. Önümüzdeki öğretim yılında bu, fiilen devreye girecek. Ekonomik olarak arka planını da halletmiş durumdayız." dedi.

Bakan Selçuk, mesleklere yönelik bilgiler içeren bir portal hazırladıklarını kaydederek, "Mesleklerle ilgili iki hafta sonra bir portal açıklayacağız. Tüm meslekleri, videoları, gelecekteki durumları, dünyadaki durumları, bunlarla ilgili binlerce sayfalık bir portal çıkıyor ortaya." ifadelerini kullandı.

Komisyonda, Bakan Selçuk'un Bakanlık faaliyetlerine ilişkin bilgi vermesinin ardından milletvekilleri söz aldı.

CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Ankara Milletvekili Yıldırım Kaya, partisinin Öğretmenlik Meslek Kanunu teklifi hazırladığını ve Meclis Başkanlığına sunduğunu belirterek, AK PARTİ'nin bu teklifi dikkate almasını ve varsa eksikleri tamamlanarak kanunlaştırılmasını istedi.

Eğitimdeki sorunların bir parti politikasıyla değil, milli politikayla aşılabileceğine işaret eden Kaya, "Bir an önce Öğretmenlik Meslek Kanunu çıksın." ifadelerini kullandı.

Öğretmenlere 3600 ek gösterge hakkı tanınmasına yönelik seçim vaadinin hala gerçekleştirilmediğini belirten Kaya, bunun bir an önce hayata geçirilmesi gerektiğini bildirdi.

İYİ Parti Adana Milletvekili İsmail Koncuk, öğretmenin, öğrenci ve veliden korktuğu bir sistemde öğretmenlerden başarı beklenemeyeceğini ileri sürerek, "Öğretmen Koruma Kanunu hazırlanmalı. Öğretmen, 'arkamda devletimin, bakanlığın gücü var', desin" diye konuştu.

AK PARTİ Ankara Milletvekili Zeynep Yıldız, Van Çatak'ta ziyaret ettiği bir okulun dijital altyapı sahibi olduğunu gördüğünü ve bundan büyük memnuniyet duyduğunu belirtti.

PİSA'nın sistematiğinin farklı olduğunu ve bu sistemde başarı için öğrencinin bu sistematiğe alışkın olması gerektiğini vurgulayan Yıldız, buna yönelik eleştirilerin dikkatle yapılmasını istedi.

Atanamayan öğretmenlere yönelik de Yıldız, AK PARTİ iktidarları döneminde atanan öğretmen sayısının, önceki dönemlerdeki atama sayısı toplamından daha çok olduğuna işaret etti.

Milletvekillerinin görüşlerini aktarmasının ardından söz alan Milli Eğitim Bakanı Selçuk, bütün büyük eğitim reformlarında büyük liderlerin etkisi bulunduğuna işaret ederek, "Böyle bir liderlik olmadan büyük eğitim reformu yapılmıyor. Benim de temel güvencelerimden biri Cumhurbaşkanımızın liderliği." diye konuştu.

Bakanlığına ilişkin meselelerde bir ayrıştırma ve kırılma yaratmak istemediğini vurgulayan Selçuk, AK PARTİ'nin bütün hizmetlerinin üzerine eksiklik gördükleri alanlarda birtakım eklemeler yapmak istediklerini bildirdi.

Selçuk, ekonomik yeterlilik gerektiren konularda kişisel olarak bir şey söylemesinin mümkün olmadığını belirterek, "Bu bir kabine, hükümet meselesi. Bir şey söylemem mümkün değil. Ben haddimi ve alanımı biliyorum. Neye gücümün yettiğinin farkındayım." dedi.

Bakan Selçuk, mesleki teknik eğitimin kendisi açısından büyük önem taşıdığını vurgulayarak, "Herkesi yüksek öğretime teşvik etmeden, arada sahici şartlar sunarak, iş olanakları, istihdam stratejileri koyarak bir şey yaparsak... Bu ülkenin önümüzdeki birkaç yıl içerisinde herkesin yüksek öğretim mezunu olduğu, bir istihdam travmasıyla karşılaşmasını önlememiz lazım. Bu 5-6 sene sonrasının büyük krizi. O yüzden bunu çok önemsiyorum." değerlendirmesini yaptı.

Öğretmenlik Meslek Kanunu taslağını hazırlayarak, Hazine ve Maliye Bakanlığına gönderdiklerini anlatan Selçuk, Bakanlığın öngörüleri çerçevesinde bunu kamuoyunun görüşlerine sunacaklarını aktardı.

Selçuk, özel okullara teşvik verilmesine ilişkin, "Tümüyle kaldırılmış olan bir şey değil, bir taktik değişikliği. Bugün ekonomik şartlar içerisinde 'neyi, nasıl yapabiliriz' diye konuşulduğunda şu anda bunun bu şekilde değil, orta vadede KDV veya başka iyileştirmelerle özel öğretimin devletin yükünü alması konusundaki olumlu bakışımız bugün de var, gelecekte de olacak. Bunu dönemsel olarak değerlendirip ana karar buymuş gibi ele almamakta yarar var." ifadelerini kullandı.

Temel lise konusunda kanun gereği adım atılacağını vurgulayan Selçuk, özel öğretim kurslarına yönelik Türkiye Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın bakış açısının bilindiğini anımsattı.

Bu kurumların Türk eğitim sistemine katkısının ele alınması gerektiğine işaret eden Selçuk, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Biz, sınav sistemine rehin vereceğimiz bir eğitim sisteminin içerisinde olamayız. Sınav sonunda kalan şey nedir, gerçek hayata nasıl bir yansıması var? 'Biz sınava adam mı, insan mı yetiştiriyoruz?' sorusunu çok temelde sormamız gerekiyor. Sistemin iyileşmesi halinde uzun vadede de bütün ülkelerde dersane diye bir şey, tamamlayıcı faktör var. Ama ana sistemi yutmamış vaziyette, yardımcı ve destek mahiyette. Bunu önce normalleştirmemiz, sonra tabileştirmemiz lazım."

Milli Eğitim Bakanı Selçuk, suçun şahsiliği bağlamında bir husus söz konusu değilse, KPSS sınavından 90 alan bir kişiye mülakattan asla 58 verilmeyeceğini, Bakanlığı döneminde buna yönelik bir tek örnek gösterilemeyeceğini vurguladı.

Selçuk, Bakanlığının HAVELSAN ile çalışmaya devam ettiğini bildirdi.

Sözleşmeli öğretmenlerin aile birliğinin önemli olduğuna değinen Selçuk, bu öğretmenlerin belirli bir ilde zorunlu hizmet sürelerinin 6 yıldan 3 yıla indirilmesine yönelik bir çalışma yaptıklarını, buna yönelik yasal düzenlemenin gerektiğini belirtti.

Öğretmenlerin atandıkları illerde 6 yıl kalmak istemediklerini anlatan Selçuk, "Öğretmen tedarikindeki en problemli bölgemiz Marmara Bölgesi. Ondan daha problemli bölge yok. Diğerleri öğretmen tedariki bakımından yüzde 90'ın üstünde. Sözleşmeli öğretmenden şu anda vazgeçsek yüzde 70'e yakın geri dönüş oluyor." ifadelerini kullandı.

Bakan Selçuk, ortaöğretimde ders sayısının azaltılmasına yönelik çalışmanın da sürdürüldüğünü belirterek, bu şekilde çocuğun, üniversitede yöneleceği alanda lisede derinleşmesine katkı sağlamayı hedeflediklerini ifade etti.

Lise mezunlarının hemen hemen hiçbir beceriye sahip olmadıklarını kaydeden Selçuk, sektörle iş birliği yaparak, bu öğrencilerin mezun olduklarında iş bulmalarına imkan sağlayacak sertifika sahibi olabilecekleri bir sistem oluşturduklarını aktardı.

Selçuk, Türkiye'nin veli, öğrenci ve öğretmenin mutlu olacağı bir eğitim sistemi kurmayı ve küresel rekabette yer alınmasını sağlamayı istediğini, buna yönelik temel şartların hazırlandığını kaydetti.
Haber Tarihi (dd/mm/yyyy)
Anahtar Kelime






Türkiye Büyük Millet Meclisi Resmi İnternet Sitesi
© 2009 TBMM
Tasarım Hacettepe Üniversitesi


Sitemiz en iyi Mozilla Firefox 3.0, IE 7.0 ve üzeri ile görüntülenebilir.