TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BASIN AÇIKLAMALARI

TBMM ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLARI ARAŞTIRMA KOMİSYONU…


TBMM Üstün Yetenekli Çocukları Araştırma Komisyonu, AK Parti İstanbul Milletvekili Halide İncekara, Başkanlığı'nda toplandı.

15 Mayıs 2012 Salı 18:12

TBMM Üstün Yetenekli Çocukları Araştırma Komisyonu, AK Parti İstanbul Milletvekili Halide İncekara, Başkanlığı'nda toplandı.

AK Parti İstanbul Milletvekili Halide İncekara, komisyon olarak geçen haftalarda yaptıkları çalışmaları özetlerken model eğitim merkezlerini gezdiklerini belirtti. Sözü daha sonra Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Başkanlığı'ndan Prof. Dr. Nilgün Metin'e verdi.

TBMM Üstün Yetenekli Çocukları Araştırma Komisyonu'nun bugün ki toplantısında Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Başkanlığı'ndan Prof. Dr. Nilgün Metin, çocuğun gelişim sürecinde üstün yeteneklilerin gelişim farklılıkları, tanılaması, üstün yetenekli çocuklarla ilgili faaliyetleri, sorunlar ve çözüm önerileri konulu bir sunum yaptı.

Yaklaşık 20 senedir bu konu üzerine çalışmalar yaptığını belirten Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Başkanlığı'ndan Prof. Dr. Nilgün Metin, komisyon üyelerine bu fırsatı verdikleri için teşekkür etti. Prof. Dr. Nilgün Metin, Kasım ayında "Türkiye Üstün Yetenekli Çocuklar" kongresi düzenleyeceklerini belirtirken komisyon üyelerini bu kongreye davet etti.

Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Çocuk Gelişimi Bölümü Başkanlığı'ndan Prof. Dr. Nilgün Metin, yaptığı sunumda şunları kaydetti:

"Başlıca Üstün Yetenekli Çocuk tiplerini belirlerken;

Liderlik yeteneği olan çocuklar,

Yaratıcı ve üretken düşüncü gücü olan çocuklar,

Psikomotor yeteneği olan çocuklar,

Özel akademik yeteneği olan çocuklar,

Genel zihinsel yeteneği olan çocuklar,

Güzel sanatlarda yeteneği olan çocuklar olarak katagorilendirebiliriz. Üstün yetenekli çocuklarda, gelişim alanları birbirinden farklı hızda ilerleme gösterir. Fiziksel gelişim olarak iyi gelişmemiş olmak ya da fiziksel üstünlük, üstün yeteneğin belirtisi olarak kabul edilmemektedir.

Üstün yetenekli çocuklar genel olarak sağlıklı, iştahlı ve huzurludurlar. Bu tür çocuklar motor gelişim aşamalarında daha hızlı ilerlerler ve yüksek bir enerjiye sahiptirler. İnsanların aklına "hiperaktif mi" sorusu akla gelir. Üstün yetenekli çocuklarda ince motor becerileri ise zihinsel gelişmelerine paralel düzeyde değildir. Bu durum ise çoğu zaman bu tür çocukların karmaşıklığa düşmesine neden olmaktadır.

Dil gelişimleri çok hızlıdır ve konuşmaya başlama üretilen sözcüklerin yerinde ve anlamlı kullanılmasındadır. Normal gelişen çocukların yaşında sözcükler kurmaya başlarlar. Üstün yetenekli çocuklar genelde 7,8, 9 aylıkken ilk anlamlı sözcüklerini üretirler, hızla cümle kurma aşamasına geçerler. Kendilerini çok iyi ifade ederler ve sözcük dağarcıkları zengindir. Karmaşık cümleleri daha erken kullanmaya başlarlar. Soyut anlam taşıyan sözcükleri yerinde ve anlamlı kullanırlar. Neden, nasıl, niçin sorularına sürekli cevap ararlar.

Üstün yetenekli çocuklar genellikle fiziksel güce dayalı olmayan zihinsel güce dayalı oyunları tercih edereler. Kendilerinden büyük olan çocuklarla oyun oynamak isterler ve oyunu yönetmeye çalışırlar. Duygusal anlamda yüksek duyarlılık gösterirler. Kişilik özellikleri ise kendinden emin ve bağımsız olmayı severler. Yeteneğinin keşfedilmediği ve ihtiyaçlarının karşılanmadığı ortamda bulunma, etkileşim kurabileceği kişilerin olmaması üstün yetenekli çocuklarda sosyal problemlere; duygusal, davranış bozukluklara yol açabilir."

Haber Tarihi (dd/mm/yyyy)
Anahtar Kelime






Türkiye Büyük Millet Meclisi Resmi İnternet Sitesi
© 2009 TBMM
Tasarım Hacettepe Üniversitesi


Sitemiz en iyi Mozilla Firefox 3.0, IE 7.0 ve üzeri ile görüntülenebilir.